[Home] [Up] [Διδασκ_ΕΑΡ2014-15] [Έρευνα] [Calendar] [Βιογραφικό] [Contact] [English] [Ανακοινώσεις]

Σταμάτης Χ. Μπογιατζής

Επίκουρος Καθηγητής

Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης

 

[Home]
[Up]

Γενική και Ανόργανη Χημεία

Α' εξάμηνο σπουδών

Εργαστηριακό Μάθημα

 

Ακαδημαϊκό έτος 2014 - 2015 [Χειμερινό Εξάμηνο]

 

Το εργαστηριακό μάθημα θα γίνεται στο Εργαστήριο Χημείας του πρώην Γεν. Τμήματος Χημείας.

Διδάσκοντες: Στ. Μπογιατζής και Γ. Φακορέλλης.

 

Τα εργαστηριακά μαθήματα θα πραγματοποιηθούν σε 5 τμήματα:

Τρίτη 16:30 - 18:30 [κατάλογος σπουδαστών]

Τρίτη 18:30 - 20:30 [κατάλογος σπουδαστών]

Τετάρτη 15:30 - 17:30 [κατάλογος σπουδαστών]

Τετάρτη 17:30 - 19:30 [κατάλογος σπουδαστών]

Παρασκευή 08:30 - 10:30 [κατάλογος σπουδαστών]

 

Ανακοίνωση 25/01/2015: Φροντιστηριακό Μάθημα

Την Τρίτη 27/1 και ώρα 16:30 θα γίνει στο Αμφιθέατρο Συντήρησης Φροντιστηριακό Μάθημα στα πλάισια του Εργαστήριου Γεν. & Ανόργανης Χημείας. Θα συζητηθούν ειδικά θέματα και απορίες επί  των εργαστηριακών ασκήσεων και των ερωτήσεων που έχουν τεθεί.

Οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν προσκομίσει όλες τις εργασίες μέχρι και την ’σκηση 11 (Οξειδοαναγωγικκές Ογκομετρήσεις). Θα παραλάβουν επίσης τις μέχρι τότε διορθωμένες εργασίες τους.

 

Ανακοίνωση 20/01/2015: Εργαστηριακό Διαγώνισμα

Το εργαστηριακό διαγώνισμα στη Γεν. & Ανόργανη Χημεία θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο Συντήρησης την Πέμπτη 29/1/2015 και ώρα 13:00 - 14:30.

Στ. Μπογιατζής

 

 

 

Προγραμματισμός Εργαστηριακών Ασκήσεων

 

07-10-2013

08-10-2013

1. Υποδοχή σπουδαστών. Εγγραφή - Ενημέρωση

Υπόδειγμα συγγραφής φύλλων εργασίας και μετρήσεων

14-10-2013

15-10-2013

16-10-2013

2. Μετρήσεις μαζών και όγκων. Όργανα ζύγισης και ογκομέτρησης.

Κατεβάστε το αρχείο1 και το αρχείο2 με εκπαιδευτικό υλικό.

Εργασία: απαντήστε στις ερωτήσεις του αρχείου2.

21-10-2013

22-10-2013

23-10-2013

3. Παρασκευές διαλυμάτων (διδάσκεται η άσκηση του φυλλαδίου, σελ. 21-30).

Εργασία: Στο φύλλο εργασίας σας να περιγράψετε τα πειραματικά στάδια για την παρασκευή διαλυμάτων που πραγματοποιήσατε.

Ερωτήσεις: Απαντήστε στις ερωτήσεις 2 και 3 του φυλλαδίου

(σελ. 30). Ατομικές μάζες (Ar) δίνονται στον Περιοδικό Πίνακα.

Να απαντηθούν επίσης οι εξής ερωτήσεις:

1. Θέλετε να παρασκευάσετε 200 mL υδατικού διαλύματος χλωριούχου νατρίου (NaCl) 0.6% w/v  ξεκινώντας από στερεό NaCl.

(α) Περιγράψτε ένα-ένα τα βήματα μέχρι την παρασκευή του τελικού διαλύματος.

(β) Ποια είναι η % w/w του τελικού διαλύματος, εαν η πυκνότητα του διαλύματος είναι d=1.05g/mL;

(γ) Ποια είναι η μοριακότητα (Μ) του τελικού διαλύματος;

2. Θέλετε να παρασκευάσετε 50 mL υδατικού διαλύματος καυστικού νατρίου (NaOH) 0.2 M  ξεκινώντας από στερεό NaOH.

α) Περιγράψτε ένα-ένα τα βήματα μέχρι την παρασκευή του τελικού διαλύματος.

(β) Ποια είναι η % w/v του τελικού διαλύματος;

30-10-2013

31-10-2013

31-10-2013

4. Αναμίξεις και αραιώσεις διαλυμάτων. Γραμμοϊσοδύναμα, κανονικότητα (διδάσκεται η άσκηση του φυλλαδίου, σελ. 21-30).

Νόμος αραιώσεων ενός (αρχικού) διαλύματος με σκοπό το σχηματισμό αραιότερου (τελικού) διαλύματος 

ΜαρχVαρχ = ΜτελVτελ

Νόμος αναμίξεων δυο όμοιων διαλυμάτων (δηλ. με τα ίδια συστατικά) 1 και 2 με σκοπό το σχηματισμό τελικού διαλύματος:

Μ1V1 + Μ2V2 = ΜτελVτελ

Εργασία: Στο φύλλο εργασίας σας να περιγράψετε τα πειραματικά στάδια για την αραίωση διαλυμάτων  που πραγματοποιήσατε.

Να απαντηθούν οι εξής ερωτήσεις:

1. Διάλυμα NaOH 0,1 Μ και όγκου 50 mL αναμιγνύεται με 100 mL διαλύματος NaOH 2% w/v.

(α) Ποια είναι η συγκέντρωση του διαλύματος που προκύπτει;

) Περιγράψτε ένα-ένα τα βήματα μέχρι την παρασκευή του τελικού διαλύματος.

2. Πόσο όγκο νερού πρέπει να προσθέσουμε σε 10 mL διαλύματος φωσφορικού οξέος 3,7% w/v ώστε να προκύψει διάλυμα συγκέντρωσης 0.02Μ;

04-11-2013

05-11-2013

07-11-2013

5. Μέτρηση του pH διαλυμάτων με τη βοήθεια δεικτών (διδάσκεται η άσκηση 4 του φυλλαδίου, σελ. 45-61)

Απαιτούμενες γνώσεις θεωρίας: Ebbing και Gammon, Σύγχρονη Γενική Χημεία (εκδ. Τραυλός, 2014), Κεφ. 15, σελ. 634-639, 642-653

[πατήστε εδώ για να οδηγηθείτε στη σελίδα εκπ. υλικού]

Ερωτήσεις: Απαντήστε στις ερωτήσεις 1, 2, 3, 4 και 5 στη σελίδα του εκπαιδευτικού υλικού.

11-11-2013

12-11-2013

14-11-2013

6. Οξεοβασικές ογκομετρήσεις 1: ογκομέτρηση ισχυρής βάσης με ισχυρό οξύ (διδάσκεται το 1ο μέρος της άσκησης 3 του φυλλαδίου, σελ. 36-44).

Ερωτήσεις:

Να απαντηθούν οι ερωτήσεις 1 και 2 της σελίδας 43 του φυλλαδίου

18-11-2013

19-11-2013

21-11-2013

 

7. Οξεοβασικές ογκομετρήσεις 2: ογκομέτρηση ασθενούς οξέος με ισχυρή βάση (διδάσκεται το 2ο μέρος της άσκησης 3 του φυλλαδίου, σελ. 36-44).

Επί πλέον εκπαιδευτικό υλικό: μελετήστε προσεκτικά και απαντήστε όλες τις ερωτήσεις.

[πατήστε εδώ για να κατεβάσετε το αρχείο pdf με το επί πλέον εκπαιδευτικό υλικό]

25-11-2013

26-11-2013

28-11-2013

8. Ποτενσιομετρικές ογκομετρήσεις. (διδάσκεται η άσκηση του φυλλαδίου, σελ. 62-72). Για πληροφορίες σχετικά με τη συσκευή του πεχαμέτρου: σελ. 51-55 του φυλλαδίου (άσκηση μέτρησης του pH).

Απαιτούμενες γνώσεις θεωρίας: Ebbing, Gammon, Σύγχρονη Γενική Χημεία, κεφ. 16, παράγραφος 16.7, σελ. 693.

 

Ζητούνται:

(α) Συμπληρώστε το φύλλο εργασίας σύμφωνα με τα ζητούμενα που γνωρίζετε (σκοπός, σύντομη θεωρία, εργαστηριακή πορεία, υπολογισμοί, συμπέρασμα, παρατηρήσεις, βιβλιογραφία).

(β) Στους "υπολογισμούς" καταστρώστε πίνακα με 6 στήλες με τις τιμές που περιγράφηκαν και εξηγήθηκαν στο εργαστήριο. Για τις στήλες 3, 4, 5, και 6 μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αριθμομηχανή ή λογιστικό πρόγραμμα (π.χ. Excel) στον υπολογιστή. Όλοι οι αριθμοί να περαστούν χειρόγραφα στους πίνακες.

Στη συνέχεια, σε χαρτί μιλιμετρέ τοποθετήστε τα σημεία οδηγούμενοι από τις τιμές του παραπάνω πίνακα, και χαράξτε τη βέλτιστη ευθεία. Τέλος εκτιμήστε την τιμή του VΙΣ από τα δυο διαγράμματα.

Από την τιμή του VΙΣ υπολογίστε την συγκέντρωση του άγνωστου διαλύματος βάσης.

 

Ερωτήσεις:

1. Σχεδιάστε πρόχειρα την καμπύλη τιτλοδότησης αγνώστου διαλύματος ισχυρού οξέος (π.χ. HCl) από πρότυπο διάλυμα ισχυρής βάσης (π.χ. NaOH 0.1M). Εξηγείστε τις διαφορές σε σχέση με την καμπύλη τιτλοδότησης της εργαστ. άσκησης που παρακολουθήσατε.

2. Πως περιμένετε την καμπύλη τιτλοδότησης αγνώστου διαλύματος ασθενούς οξέος (π.χ. CH3COOH) από πρότυπο διάλυμα ισχυρής βάσης (π.χ. NaOH 0.1M); Εξηγείστε τα διάφορα σημεία της καμπύλης.

02-12-2013

03-12-2013

05-12-2013

9. Ρυθμιστικά Διαλύματα.

Κατεβάστε το αρχείο pdf με εκπαιδευτικό υλικό.

Απαιτούμενες γνώσεις θεωρίας: Ebbing και Gammon, Σύγχρονη Γενική Χημεία (εκδ. Τραυλός, 2014), Κεφ. 16, παράγραφος 16.6 σελ. 686-693.

 

Ζητούνται:

Συμπληρώστε το φύλλο εργασίας σύμφωνα με όλα τα ζητούμενα.

Απαντήστε τις 3 ερωτήσεις στο τέλος του αρχείου pdf.

09-12-2013

10-12-2013

12-12-2013

10. Προσδιορισμός της σταθεράς γινομένου διαλυτότητας (Ksp).

Κατεβάστε το αρχείο pdf με εκπαιδευτικό υλικό.

Απαντήστε όλα τα ζητούμενα και τις 2 ερωτήσεις στο τέλος του αρχείου pdf.

16-12-2013

17-12-2013

19-12-2013

13-01-2015

14-01-2015

11. Οξειδοαναγωγικές ογκομετρήσεις.

ΣΗΜ.: για τον υπολογισμό της μοριακότητας (Μ) του οξαλικού, στη σχέση Ν = n Μ να θέσετε n = 1 x 2 = 2  όπου 1 είναι η μεταβολή του αριθμού οξείδωσης για κάθε άτομο C στο ιόν C2O42-.

Κατεβάστε το φυλλάδιο της άσκησης και το αρχείο pdf με πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό και απαντήστε τις ερωτήσεις σε αυτό.

 

 

Διακοπές Χριστουγέννων

 

16-01-2015

20-01-2015

21-01-2015

12. Προσδιορισμός της σκληρότητας του νερού με συμπλοκομετρία.

Κατεβάστε το φυλλάδιο της άσκησης και συμπληρώστε τα ζητούμενα της εργασίας βάσει των παρακάτω:

Εργασία: (α) Να περιγράψετε την πειραματική διαδικασία. Από τα πειραματικά δεδομένα, να υπολογίσετε την ολική σκληρότητα του δείγματος νερού.

(β) Αν θέλατε να προσδιορίσετε την μόνιμη σκληρότητα σε ένα όμοιο δείγμα νερού, ποια διαδικασία θα ακολουθούσατε;

(β) Να υπολογιστεί το pH του ρυθμιστικού διαλύματος που χρησιμοποιήθηκε στην άσκηση: 57 mL πυκνού διαλύματος NH3 (10 Μ) και 7g στερεού NH4Cl αραιώνονται σε τελικό όγκο 100 mL.

29-01-2015

13. Εργαστηριακό Διαγώνισμα

 

 

 

 

Σύνδεσμοι (links):

ιστοσελίδες με συναφές εκπαιδευτικό υλικό

 

Περιοδικός Πίνακας (διαδραστικός)

Πλήρης Περιοδικός Πίνακας των στοιχείων (στα Ελληνικά)

Περιοδικός Πίνακας - Συσχέτιση αριθμητικών ιδιοτήτων των στοιχείων

Applet (εφαρμογή) από την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης (ανοικτής στο κοινό) του Εθν. Καποδιστριακού Παν/μίου Αθήνας

General Chemistry Video Lectures at U California, Berkeley

Βιντεοσκοπημένες διαλέξεις Γενικής Χημείας από το πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ (στην αγγλική γλώσσα με υπότιτλους στα αγγλικά)

Γενική Χημεία του Τμ. Βιολογίας

Από την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης (ανοικτής στο κοινό) του Εθν. Καποδιστριακού Παν/μίου Αθήνας (στα Ελληνικά)

Chemistry online

Διαφάνειες με σημαντικά κεφάλαια της Γενικής χημείας  (στην αγγλική γλώσσα)

General Chemistry - exam survival guide

Βασικός οδηγός με τα απαραίτητα που πρέπει να γνωρίζει ο φοιτητής για τις εξετάσεις (στην αγγλική γλώσσα)

Chem1 Virtual textbook

Ιστοσελίδα του Stephen Lower (Simon Fraser University, Vancouver, Canada) με μαθήματα στη Γενική Χημεία (στην αγγλική γλώσσα)

An Introduction to Chemistry

Εισαγωγή στη Χημεία για φοιτητές που δεν διδάχτηκαν στο παρελθόν χημεία, από τον Mark Bishop (στην αγγλική γλώσσα)

 

Περιοδικός Πίνακας των Στοιχείων

 

Σταθερές ιονισμού ασθενών οξέων

Οξύ

Χημ. Τύπος

Ka

Οξικό οξύ

CH3COOH

1.7 x 10-5

Βενζοϊκό οξύ

C6H3COOH

6.3 x 10-5

Ανθρακικό οξύ

H2CO3

4.3 x 10-7

HCO3-

4.8 x 10-11

Μυρμηκικό οξύ

HCHO2

1.7 x 10-4

Υδροκυανικό οξύ

HCN

4.9 x 10-10

Υδροφθορικό οξύ

HF

6.8 x 10-4

Θειικό οξύ

H2SO4

-

HSO4-

1.1 x 10-2

Υδρόθειο

H2S

8.9 x 10-8

HS-

1.2 x 10-13

Υποχλωριώδες οξύ

HClO

3.5 x 10-8

Νιτρώδες οξύ

HNO2

4.5 x 10-4

Οξαλικό οξύ

H2C2O4

5.6 x 10-2

HC2O4-

5.1 x 10-5

 

H3PO4

6.9 x 10-3

Φωσφορικό οξύ

H2PO4-

6.2 x 10-8

 

HPO42-

4.8 x 10-13

Σταθερές ιονισμού ασθενών βάσεων

Βάση

Χημ. Τύπος

Kb

Αμμωνία

NH3

1.8 x 10-5

Ανιλίνη

C6H5NH2

4.2 x 10-10

Διμεθυλαμίνη

(CH3)2NH

5.1 x 10-4

Αιθυλαμίνη

C2H5NH2

4.7 x 10-4

Υδραζίνη

N2H4

1.7 x 10-6

Υδροξυλαμίνη

NH2OH

1.1 x 10-8

Μεθυλαμίνη

CH3NH2

4.4 x 10-4

       

 

 

 

designed by s. boyatzis © 2012-Ιανουάριος, 2015