Σταμάτης Χ. Μπογιατζής

Επίκουρος Καθηγητής

Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης

Εκπαιδευτικό Υλικό

Γενική και Ανόργανη Χημεία

Εργαστηριακό Μάθημα

 

Ακαδημαϊκό έτος 2013 - 2014 [Χειμερινό Εξάμηνο]

Α' εξάμηνο σπουδών

 

Διδάσκοντες: Στ. Μπογιατζής και Γ. Φακορέλλης.

 

Οξέα και βάσεις

 

Εργαστηριακή άσκηση: μέτρηση pH

Στόχος: ζητείται από τους σπουδαστές να κατανοήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των όξινων και αλκαλικών υδατικών διαλυμάτων, καθώς και τη σχέση της οξύτητας με την κλίμακα του pH και του pOH.

 

Πίνακας Ι: Περιοδικός Πίνακας των Στοιχείων

 

Πίνακας ΙΙ: Κατάλογος από συνήθεις οξεοβασικούς δείκτες

δείκτης

χρώμα όξινης περιοχής

χρώμα αλκαλικής περιοχής

pH μετάβασης

κρυσταλλικό ιώδες

κίτρινο

μπλε

0.0-1.8

πράσινο του μαλαχίτη

κίτρινο

μπλε-πράσινο

0.2-1.8

μπλε της θυμόλης

κόκκινο

κίτρινο

1.2-2.8

μπλε της βρωμοφαινόλης

κίτρινο

κόκκινο

3.0-4.6

κόκκινο του Κογκό

μπλε

κόκκινο

3.0-5.0

ηλιανθίνη (πορτοκαλί του μεθυλίου)

κόκκινο

κίτρινο

3.2-4.4

κόκκινο της αλιζαρίνης S

κίτρινο

κόκκινο

4.6-6.0

κόκκινο του μεθυλίου

κόκκινο

κίτρινο

4.8-6.0

αλιζαρίνη

κίτρινο

κόκκινο

5.6-7.2

μπλε της βρωμοθυμόλης

κίτρινο

μπλε

6.0-7.6

μπλε της θυμόλης

κίτρινο

μπλε

8.0-9.6

φαινολοφθαλεϊνη

άχρωμο

κόκκινο

8.0-10.0

κίτρινο της αλιζαρίνης R

κίτρινο

κόκκινο

11.0-12.4

δινάτριο άλας του 5,5'-ινδιγκο-σουλφονικού οξέος

κόκκινο

κίτρινο

11.4-13.0

*πηγή: CRC Handbook of Chemistry and Physics

 

Ερωτήσεις:

 

1. Τί pH αναμένετε για διάλυμα που περιλαμβάνει υδροχλωρικό οξύ συγκέντρωσης 0.1Μ;

2. Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε με τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο το διάλυμα της ερώτησης 1 κατά 10 φορές. Τί pH αναμένετε να έχει;

3. Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε με τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο το διάλυμα της ερώτησης 1 κατά 1000 φορές. Τί pH αναμένετε να έχει;

4. Τί pOH αναμένετε να έχουν, αντίστοιχα, τα διαλύματα των ερωτήσεων 1, 2 και 3; Από που πιστεύετε ότι προέρχονται τα ιόντα ΟΗ- στα όξινα αυτά διαλύματα;

5. Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε το διάλυμα που παρασκευάσατε στην ερώτηση 3 κατά 1000 φορές χρησιμοποιώντας τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο. Τί pH αναμένετε να έχει;

6. Τί pH αναμένετε για διάλυμα που περιλαμβάνει καυστικό νάτριο συγκέντρωσης 0.1Μ;

7 Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε το διάλυμα της ερώτησης 6 κατά 10 φορές χρησιμοποιώντας τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο. Τί pH και pOH αναμένετε να έχει;

8. Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε το διάλυμα της ερώτησης 6 κατά 1000 φορές χρησιμοποιώντας τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο. Τί pH και pOH αναμένετε να έχει;

9. Προτείνετε ένα τρόπο να αραιώσετε το διάλυμα που παρασκευάσατε στην ερώτηση 8 κατά 1000 φορές χρησιμοποιώντας τα συνήθη σκεύη που διατίθενται στο εργαστήριο. Τί pH και pOH αναμένετε να έχει;

 

 

 

 

 

 

Σύνδεσμοι (links):

ιστοσελίδες με συναφές εκπαιδευτικό υλικό

Περιοδικός Πίνακας των στοιχείων

Περιοδικός Πινάκας με τις κυριότερες ιδιότητες των στοιχείων (στα Ελληνικά)

Περιοδικός Πίνακας - Συσχέτιση αριθμητικών ιδιοτήτων των στοιχείων

Applet (εφαρμογή) από την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης (ανοικτής στο κοινό) του Εθν. Καποδιστριακού Παν/μίου Αθήνας

General Chemistry Video Lectures at U California, Berkeley

Βιντεοσκοπημένες διαλέξεις Γενικής Χημείας από το πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ (στην αγγλική γλώσσα με υπότιτλους στα αγγλικά)

Γενική Χημεία του Τμ. Βιολογίας

Από την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης (ανοικτής στο κοινό) του Εθν. Καποδιστριακού Παν/μίου Αθήνας (στα Ελληνικά)

Chemistry online

Διαφάνειες με σημαντικά κεφάλαια της Γενικής χημείας  (στην αγγλική γλώσσα)

General Chemistry - exam survival guide

Βασικός οδηγός με τα απαραίτητα που πρέπει να γνωρίζει ο φοιτητής για τις εξετάσεις (στην αγγλική γλώσσα)

Chem1 Virtual textbook

Ιστοσελίδα του Stephen Lower (Simon Fraser University) με μαθήματα στη Γενική Χημεία (στην αγγλική γλώσσα)

An Introduction to Chemistry

Εισαγωγή στη Χημεία για φοιτητές που δεν διδάχτηκαν στο παρελθόν χημεία, από τον Mark Bishop (στην αγγλική γλώσσα)

 

 

 

designed by s. boyatzis © 2012-October, 2014