Διδασκόμενα Μαθήματα

  • - 2004

    Εισαγωγή στην Αρχειονομία

    Αρχειονομία είναι η επιστήμη της διαχείρισης των αρχείων. Το εισαγωγικό αυτό μάθημα αποσκοπεί να διευκρινίσει βασικά θέματα, επιχειρώντας να απαντήσει σε ερωτήματα όπως: τί είναι αρχείο; πως και γιατί δημιουργείται; γιατί τηρούμε τα αρχεία; ποιος ο ρόλος τους στην καθημερινή κοινωνική δραστηριότητα, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο; ποια η σημασία τους για την μελέτη του παρελθόντος; Ομοίως επιχειρεί να αναδείξει την ύπαρξη και τη σημασία των Αρχείων ως διακριτών πολιτιστικών οργανισμών ανάλογων με τις Βιβλιοθήκες και τα Μουσεία. Τέλος εξετάζει τις βασικές μεθοδολογικές αρχές της αρχειονομίας, όπως και τις σημαντικές αλλαγές που επιφέρει στα αρχεία και τη διαχείριση τους, η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία.

  • - 2003

    Διαχείριση Ιστορικών Αρχείων

    Σε αυτό το μάθημα οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχειονομικές εργασίες (αυτοψία, εκκαθάριση, εισαγωγή και ταξινόμηση υλικού), με την οργάνωση και λειτουργία των ιστορικών αρχείων, με τις κατηγορίες ιστορικών αρχείων, που λειτουργούν στη χώρα (δημόσια, ιδιωτικά) και με συνήθη προβλήματα, με τα οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι αρχειονόμοι στην εργασιακή καθημερινότητά τους.

  • - 2012

    Διοικητικοί Θεσμοί και Παραγωγή Αρχείων

    Το μάθημα Διοικητικοί Θεσμοί και Παραγωγή Αρχείων έχει στόχο την ανάδειξη της λειτουργίας της ελληνικής και της ευρωπαϊκής δημόσιας διοίκησης και την κατανόησή της ως παραγωγού αρχειακού υλικού. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τη δομή και τη λειτουργία των οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να μπορούν να διαχειριστούν ευχερέστερα τα τεκμήρια και τις πληροφορίες αυτών των οργανισμών.

  • - 2012

    Νεότερη Ελληνική Ιστορία

    Το μάθημα της ΝΕΙ ανήκει στην κατεύθυνση της Αρχειονομίας και διδάσκεται στο ΣΤ Εξάμηνο. Πρόκειται για μάθημα ιστορικής παιδείας, το οποίο καλύπτει μία μακρά χρονική περίοδο (18ος-20ός αι.). Οι φοιτητές/-τριες καλούνται να μελετήσουν μεγάλα πολιτικά και κοινωνικοοικονομικά φαινόμενα (εθνικές επαναστάσεις, πολιτικές και οικονομικές κρίσεις, μεταναστευτικά και προσφυγικά ρεύματα, μεγάλες επιδημίες και περιόδους πείνας). Στη διάρκεια του μαθήματος θα συζητηθούν οι παρεμβάσεις, οι πρωτοβουλίες και ο ρόλος γνωστών προσώπων και οικογενειών της ελληνικής αστικής τάξης. Θα συζητηθεί ο ρόλος των πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων στη διαμόρφωση της ιστορικής πραγματικότητας. Μαζί με τα γνωστά πολιτικά γεγονότα, τις μεταβάσεις από τη δημοκρατία στις δικτατορίες θα αναλυθεί η διαστρωμάτωση της ελληνικής κοινωνίας, η σχέση της κοινωνίας με την οικονομική ανάπτυξη και η διαμόρφωση των πρώτων αστικών κέντρων.

  • - 2020

    Εκπαίδευση και Βιβλιοθήκες

    Οι βιβλιοθήκες, καθώς και τα κέντρα πληροφόρησης οργανισμών και επιχειρήσεων, παράλληλα με τη συσσώρευση, διαχείριση και διάχυση της καταγεγραμμένης γνώσης (έργων της επιστήμης, της κοινωνίας και της φαντασίας, σε όλες τις μορφές τους), μπορούν να διαδραματίσουν ισχυρό εκπαιδευτικό ρόλο, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον της κοινότητας που υποστηρίζουν. Βασικός σκοπός του μαθήματος «Εκπαίδευση και Βιβλιοθήκες» είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις ποικίλες έννοιες της εκπαίδευσης (π.χ. τυπική, άτυπη, εξ’ αποστάσεως, ενηλίκων, ειδικών ομάδων, κ.λπ.), και με τους τρόπους που μπορούν να εφαρμοστούν στα διαφορετικά είδη βιβλιοθηκών και οργανισμών/κέντρων πληροφόρησης, ώστε αυτά να αποτελούν ένα δυναμικό, αποτελεσματικό και επίκαιρο, μαθητο-κεντρικό περιβάλλον. Ειδικότεροι στόχοι του μαθήματος είναι: (α) Η κατανόηση των βασικών χαρακτηριστικών της εκπαίδευσης. (β) Η κατανόηση της αποστολής και των βασικών λειτουργιών της κάθε είδους βιβλιοθήκης και οργανισμού/κέντρου πληροφόρησης, σε σχέση με την εκπαίδευση. (γ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της σχολικής βιβλιοθήκης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. (δ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της λαϊκής βιβλιοθήκης: δημόσιας, δημοτικής, κοινοτικής, παιδικής. (ε) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της ακαδημαϊκής βιβλιοθήκης. (στ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο της ειδικής βιβλιοθήκης: κυβερνητικής, ερευνητικού κέντρου, νοσοκομείου, μουσείου, φυλακών, ειδικών ομάδων πληθυσμού. (ζ) Η εμβάθυνση στον εκπαιδευτικό ρόλο του οργανισμού/κέντρου πληροφόρησης σε επιχειρήσεις, βιομηχανίες.

  • 2021 2018

    Βιβλιοθήκες Αρχεία, Μουσεία. Ένας Ιστός Πληροφόρησης (ΠΜΣ)

    Το μάθημα «Βιβλιοθήκες Αρχεία, Μουσεία. Ένας ιστός Πληροφόρησης» στοχεύει στην ανάδειξη του διαχρονικά κοινού χώρου μεταξύ Βιβλιοθηκών Αρχείων και Μουσείων, τη διευκρίνιση της ιδιαίτερης φύσης του υλικού τους και την εξέταση των επιρροών των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνών που έχουν φέρει τους προαναφερθέντες οργανισμούς τόσο κοντά όσο ποτέ άλλοτε.